Knutselen Knutselen
  • Verlofformulieren (prikbord)
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • De rol van de Kwaliteitsondersteuner

  • Bibliotheek op school

  • Klachtenprocedure
  • Kapstokregels

Schooltijden:

We hanteren een continurooster. Dit wil zeggen dat de kinderen op maandag, dinsdag en donderdag op school lunchen en op woensdag en vrijdag 's middags vrij zijn. Meer details leest u in de schoolgids. De schooltijden zijn als volgt:

Schooltijden
lestijd ochtend pauze en lunchen op school lestijd middag
Maandag 08.30 - 12.00 uur 12.00 - 12.45 uur 12.45 - 14.45 uur
Dinsdag 08.30 - 12.00 uur 12.00 - 12.45 uur 12.45 - 14.45 uur
Woensdag 08.30 - 12.30 uur
Donderdag 08.30 - 12.00 uur 12.00 - 12.45 uur 12.45 - 14.45 uur
Vrijdag 08.30 - 12.30 uur
Vakanties en vrije dagen 2024-2025
Atalentadag (leerlingen vrij) 2 oktober 2024
Herfstvakantie 21 t/m 25 oktober 2024
Studiedag 6 december 2024
Kerstvakantie 23 december 2024 t/m 3 januari 2025
Voorjaarsvakantie 3 t/m 7 maart 2025
Studiedag 24 maart 2025
Tweede Paasdag 21 april 2025
Meivakantie 21 april t/m 2 mei 2025
Bevrijdingsdag 5 mei 2025
Studiedag 6 mei 2025
Hemelvaart 29 en 30 mei 2025
Tweede Pinksterdag 9 juni 2025
Laatste vrijdag vrij 4 juli 2025
Zomervakantie 7 juli t/m 15 augustus 2025
Evelien Stevens - Rijkers Evelien Stevens - Rijkers
Kwaliteitsondersteuner op basisschool De Ster  Kwaliteitsondersteuner op basisschool De Ster

De rol van de Kwaliteitsondersteuner

Kwaliteitsondersteuner op basisschool De Ster

Bij de meeste basisscholen in Nederland werken er interne begeleiders. Bij ons bestuur (Atalenta) hebben we Kwaliteitsondersteuners, die we KO’ers noemen. De KO’ers van Atalenta werken op meerdere scholen en helpen elkaar in de regio. Dit is belangrijk omdat zij kennis met elkaar delen, zodat we de kwaliteit van het onderwijs op de Atalenta-scholen kunnen verbeteren. Evelien Stevens-Rijkers is de KO’er van basisschool De Ster. Zij werkt ook op een andere basisschool binnen regio Bergeijk. Een KO’er is ook een sparringpartner voor de directeur. De KO’er zorgt voor de begeleiding van teamleden op onderwijskundig vlak, terwijl de directeur zich bezighoudt met het leiderschap op school.

KO’ers zijn medewerkers op school die zich bezighouden met het verbeteren van de school. Ze helpen leerkrachten in hun team door informatie te geven en hen te ondersteunen in hun werk. Ook kunnen KO’ers leerkrachten helpen als er vragen zijn over bepaalde leerlingen, bijvoorbeeld met leren of sociaal-emotionele ontwikkeling.

De leerkracht van uw kind is altijd de eerste contactpersoon voor u als ouders en is in lead wat er gedaan en/of ingezet wordt. Als een leerkracht merkt dat hij of zij hulp nodig heeft, kan de KO’er betrokken worden. Ze bespreken samen wat er aan de hand is en kijken welke oplossingen mogelijk zijn. Indien nodig kan de begeleiding intensiever worden. Als de KO’er betrokken is, wordt u als ouder door de leerkracht geïnformeerd.

Heeft u zelf vragen of zorgen over uw kind? Neem dan eerst contact op met de leerkracht. De KO’er werkt vooral achter de schermen en ondersteunt het team in hun werk, maar werkt namelijk niet rechtstreeks met de leerlingen.

Bibliotheek op school

Onze school  heeft een Bibliotheek op school: een moderne bieb met een actuele, wisselende, collectie boeken voor 0-12 jaar en een eigen leesmediaconsulent van Bibliotheek De Kempen. De Bibliotheek op school is een samenwerking tussen de basisschool, Bibliotheek De Kempen en de gemeente. Door krachten te bundelen en elkaars expertise en programma’s te benutten, werken we aan verbetering van lees- en taalvaardigheid en informatie- en mediavaardigheden. De resultaten worden continu gemonitord. De Bibliotheek op school is een landelijk concept dat op veel basisscholen succesvol wordt ingezet. U leest er meer over op de landelijke website: http://www.debibliotheekopschool.nl/

De Bibliotheek op school brengt lezen en leesplezier zo dicht mogelijk bij kinderen. Van de allerkleinsten tot de achtste groepers: ze vinden allemaal hun boeken in de schoolbibliotheek.

SchoolWise: De Bibliotheek op school heeft een online portal: schoolWise  Hier kunnen kinderen snuffelen in thema's, filmpjes bekijken en alle boeken vinden uit de complete bibliotheekcollectie.

Openingstijden: De kinderen kunnen onder schooltijd boeken lenen. Tijdens de publieke openingstijden kan dat natuurlijk ook en dan zijn ook ouders / verzorgers en kinderen van 0-4 jaar van harte welkom. De publieke openingstijden staan op de website van Bibliotheek De Kempen

De Bibliotheek op school is gesloten tijdens schoolvakanties.

Klachtenprocedure

Overal waar gewerkt wordt, kunnen problemen ontstaan tussen leerlingen of ouders en (medewerkers van) de school. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil echter van dien aard, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Atalenta heeft daarom een klachtenregeling vastgesteld. De GMR is betrokken bij de totstandkoming en actualisatie van deze klachtenregeling. De klachtenregeling is in te zien op de website van Atalenta. Mocht er zich een probleem voordoen, dan is er in de klachtenregeling een route opgenomen die doorlopen wordt met als doel het oplossen van het ontstane probleem.

Leerkracht 
De eerste stap is het gesprek aan te gaan met de leerkracht over de situatie zoals die zich voordoet, tenzij de aard van het probleem zich daartegen verzet.

Directeur 
Wanneer dit gesprek niet het gewenste resultaat oplevert, is het mogelijk om de directeur hierover aan te spreken. De directeur probeert om in overleg met de ouders, de groepsleerkracht en eventuele andere betrokkenen te kijken wat er aanvullend nodig is om tot een oplossing te komen. Ook voor vragen, problemen of klachten over het onderwijs, de aanpak van de kinderen of andere zaken kunt u bij de directeur terecht.

Contactpersoon inzake klachten 
Als u als ouder zich niet kunt vinden in de manier waarop een probleem of klacht wordt opgepakt of afgehandeld, kunt u contact opnemen met de contactpersoon inzake klachten op onze school. Deze contactpersoon is door het bestuur van de school aangesteld om te controleren en te bewaken of klachten van kinderen of ouders procedureel op een juiste manier worden behandeld. Een eventueel hieruit voortvloeiend gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden geen stappen gezet zonder uw toestemming. Samen met de contactpersoon inzake klachten gaat u in overleg over wat er gedaan moet worden of wie er moet worden ingeschakeld om tot een goede oplossing te komen. De contactpersoon klachten kan u doorverwijzen naar de interne vertrouwenspersoon van Atalenta. De contactpersoon inzake klachten op onze school is: Marieke Luijten.

Interne vertrouwenspersoon
Als ook na gesprekken met de contactpersoon klachten het niet gelukt is om een oplossing te vinden, kan deze persoon u doorverwijzen naar de interne vertrouwenspersoon van Atalenta. Wilt u contact leggen met een interne vertrouwenspersoon, dan kan dat via de ambtelijk secretaris van de klachtenregeling.

Externe vertrouwenspersoon 
Als bovenstaande stappen doorlopen zijn kan er, mocht daar aanleiding toe zijn, doorverwezen worden naar een van de externe vertrouwenspersonen van Atalenta: Astrid Kraag en Mathieu Moons. Zij gaan allereerst na of door bemiddeling een oplossing gevonden kan worden. Het is mogelijk dat zij met het College van Bestuur van Atalenta contact hebben over de klacht. Als u een externe vertrouwenspersoon wil spreken, kunt u de klacht melden bij de ambtelijk secretaris van de klachtenregeling. Ook kunt u zich rechtstreeks wenden tot een van de twee externe vertrouwenspersonen.

Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) 
Lukt het ook op deze manier niet om tot een goede oplossing te komen, dan is het mogelijk om een formele klacht in te dienen bij de onafhankelijke landelijke klachtencommissie waarbij Atalenta is aangesloten. Dat moet altijd schriftelijk gebeuren.

Meldpunt vertrouwensinspecteur 
Bij het meldpunt vertrouwensinspecteur kunt u terecht voor advies en klachtmeldingen over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld en psychisch geweld (zoals grove pesterijen), signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme en dergelijke.

Contactgegevens:

Contactpersoon inz. klachten bs. de Ster: Marieke Luijten (leerkracht) '040-2012837

Interne vertrouwenspersoon: Bereikbaar via de ambtelijk secretaris:  e-mailadres klachten@atalenta.nl of telefoonnummer  040 340 0214.

Externe vertrouwenspersoon: Eveneens bereikbaar via de ambtelijk secretaris:  e-mailadres klachten@atalenta.nl of telefoonnummer 040 340 0214. Daarnaast rechtstreeks bereikbaar: Astrid Kraag: 06-51346035 of via e-mailadres info@astridkraag.nl.

Mathieu Moons: 06-39777213 of via e-mailadres mathieu.moons@gmail.com.

Landelijke Klachtencommissie Onderwijs, Postbus 85191, 5508 AD Utrecht

Meldpunt vertrouwensinspecteur: De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief). 

Kapstokregels

Op onze school willen we voor iedereen een fijn klimaat creëren. We vonden het nodig om onze regels en afspraken, die daar bij horen, wat duidelijker onder de aandacht van de kinderen te brengen. We noemen dat onze “Kapstokregels”.

Het zijn regels die voor elke groep hetzelfde zijn, maar waar we per groep, samen met de kinderen, nadere praktische afspraken onder hangen.

Elke maand wordt er één kapstokregel bijzonder benadrukt. We doen dat tijdens de maandafsluitingen. In de groep bekijken we vervolgens of de afspraken, die daar onder gehangen zijn, nog aanvulling/aanpassing behoeven. Aanpassing/aanvulling kan overigens ook op elk ander moment nodig zijn. We doen dat altijd samen met de kinderen, bv. naar aanleiding van een voorval.

Het is de bedoeling dat onze regels en afspraken vooral een preventieve werking hebben.

Kapstokregel 1